Werken in het hart van het boekenvak?

Bekijk onze vacatures img

Andy Griffiths & Terry Denton en Marije Tolman Kinderboekenweekauteurs 2022

Geschreven doorRozemarijn Visser

img Terug naar overzicht

Actie om literatuur te promoten: deze zomer Piet Parra-tas vol literatuur in de boekhandel
img

Kabinet komt belofte na: btw blijft 9% voor cultuur, media en sport
img

DPG Media en Stichting CPNB sluiten strategisch partnership om leesplezier onder kinderen te vergroten

Andy Griffiths en Terry Denton, auteur en illustrator van de populaire De waanzinnige boomhut-reeks, maken als eerste buitenlandse auteur en illustrator het Kinderboekenweekgeschenk voor de 68ste Kinderboekenweek. Edward van de Vendel, die de boeken van Griffiths en Denton vertaalde, zal deze taak ook voor het Kinderboekenweekgeschenk op zich nemen. Illustrator Marije Tolman maakt het Prentenboek van de Kinderboekenweek. De Kinderboekenweek 2022 heeft als thema Gi-ga-groen! en vindt plaats van 5 t/m 16 oktober.

‘Voor de aankomende Kinderboekenweek trekken we alles uit de kast en maken we de spannende en unieke keuze voor de populaire auteur Andy Griffiths en illustrator Terry Denton. Welk kind is er geen fan van de serie De waanzinnige boomhut? Met hun humoristische boeken hebben Andy Griffiths en Terry Denton heel veel kinderen het plezier van lezen laten ontdekken en daarom zijn wij vereerd dat zij het Kinderboekenweekgeschenk willen schrijven. Zo zetten we in op leesplezier voor álle kinderen. Uiteraard zijn we ook ontzettend blij met Marije Tolman als prentenboekenmaker; zij kan als geen ander de schoonheid van de natuur vatten in haar tekeningen en past daarom perfect bij deze editie. Deze namen staan garant voor veel drukte bij de boekhandel en bibliotheek tijdens de aankomende Kinderboekenweek. – Eveline Aendekerk, directeur CPNB.

DPG Media en Stichting CPNB sluiten een meerjarig partnership om het leesplezier onder kinderen te vergroten. DPG Media wordt strategisch partner van de Kinderboekenweek en bundelt samen met hoofdsponsor NS de krachten om de Kinderboekenweek nog meer impact te laten maken. Daarnaast zal DPG Media partner worden van de Kinderjury, al sinds 1988 de grootste lezersprijs voor kinderboeken. Vandaag tekenden Wiesje (9 jaar) namens DPG Media en Mert (9) van het Kinderboekenweek Leesteam van Stichting CPNB in het bijzijn van de directies het contract in het Kinderboekenmuseum in Den Haag.

‘Deze samenwerking is een keuze die past binnen de nieuwe koers die wij de afgelopen jaren hebben ingezet. Het partnership met DPG Media, het grootste mediabedrijf van Nederland,  gaat een enorme hulp zijn in het bereiken van kinderen en hun ouders / verzorgers en dat is hulp die wij hard kunnen gebruiken in tijden van ontlezing. Het is geweldig om te ervaren hoeveel passie er bij DPG Media zit om samen aan de slag te gaan en in te zetten op meer leesplezier voor de jongere generaties.’ – Eveline Aendekerk, directeur Stichting CPNB.

‘Met dit partnership zetten we onze unieke positie in de maatschappij in om de jongere generatie sterker te maken. Wij vinden het leesvermogen belangrijk voor de zelfredzaamheid van kinderen, zeker nu ze op steeds meer manieren en momenten verhalen en informatie te zien krijgen. DPG Media en CPNB hebben als gezamenlijke missie om de jonge generatie aan het lezen te krijgen en het leesplezier te vergroten, en wij hebben enorm mooie plannen om hier vanuit onze kracht en specialiteit een steentje aan bij te dragen. – Erik Roddenhof, CEO DPG Media.

Er staat veel op stapel om leesplezier bij zoveel mogelijk kinderen te vergroten, want de Kinderboekenweek, de Kinderjury, en DPG Media hebben veel waardevolle raakvlakken. DPG Media wordt partner van de Kinderjury, waarmee de focus komt te liggen op leesplezier van kinderen. Via merken als Donald Duck, Tina en Zo zit dat! worden zij geïnspireerd om  te lezen en te stemmen. Tevens treedt DPG Media, naast hoofdsponsor NS, toe als strategisch partner van de Kinderboekenweek. Hierbij ligt de focus op (groot)ouders en verzorgers, waarbij CPNB en DPG Media bij deze doelgroep het belang van leesplezier onderstrepen via onder meer het AD, regionale nieuwsmedia en Libelle.

Thema 2022: Gi-ga-groen!

In bomen klimmen en diersporen zoeken in het bos, zandkastelen maken of vliegeren op het strand, een hut bouwen of picknicken in het park of vogels spotten en een moestuintje maken in je eigen tuin. De natuur is overal om ons heen. Buiten is er van alles te ontdekken en te doen. Wil jij weten hoe een panda, tijger of ijsbeer leeft? Of ben je juist nieuwsgierig naar de dieren in de zee of diep onder de grond? Wil je alles leren over planten, bloemen en kruiden? En ben je benieuwd hoe je de natuur en het klimaat een handje kan helpen? Er zijn heel veel boeken die jou helpen een echte natuurheld te worden. Ga mee op avontuur om al het moois van de natuur te zien en te ontdekken wat jij kan doen om haar te helpen! Leer bijzondere dierenweetjes in informatieve boeken, dompel je onder in spannende verhalen over woeste buitenavonturen of verwonder je over prachtige natuurillustraties in prentenboeken. Kom daarna mee naar buiten. De Kinderboekenweek 2022 is Gi-ga-groen!

Andy Griffiths en Terry Denton

Andy Griffiths woont met zijn vrouw Jill in Melbourne. Hij heeft twee dochters. Griffiths begon al vroeg verhalen te verzinnen voor zijn vrienden op school. Later werd hij leraar Engels en schreef hij grappige verhalen voor zijn leerlingen. In 1997 werd zijn eerste boek uitgegeven. Griffiths zet zich in voor geletterdheid en ontving in 2015 de Dromkeen-medaille ter ere van zijn buitengewone bijdrage aan de Australische kinderliteratuur. Griffiths werkt al jaren succesvol samen met illustrator Terry Denton aan De waanzinnige boomhut-reeks.  Terry Denton woont met zijn vrouw aan het strand in Melbourne. Ze hebben drie kinderen. Terry is niet alleen illustrator, maar ook auteur en beeldend kunstenaar. In zijn illustratief werk zit heel veel humor. Humor die perfect past bij de grappen van Andy Griffiths.

In de waanzinnige boomhut is alles mogelijk. Het eerste boek uit de reeks won meteen verschillende prijzen. Het vierde boek, De waanzinnige boomhut van 52 verdiepingen, werd Book of the Year bij de Australian Book Industry Awards. Het was voor het eerst dat een kinderboek deze prijs won. De reeks verscheen ondertussen in meer dan 35 landen en werd ook bij ons meermaals bekroond met de Prijs van de Nederlandse Kinderjury. In België en Nederland werden er al meer dan één miljoen exemplaren verkocht. Ondertussen werden er al meer dan 1,3 miljoen exemplaren van De waanzinnige boomhut verkocht.

Marije Tolman

Marije Tolman (Beuningen, 1976) studeerde grafisch en typografisch ontwerpen aan de Koninklijke Academie in Den Haag en Illustration & Design aan het Edinburgh College of Art, in Schotland. Ze liep stage in Italië bij Fabrica, de studio van Oliviero Toscani. Inmiddels woont ze in Den Haag met haar man en twee kinderen en werkt ze in haar atelier in de oude binnenstad. Haar kunstwerken zijn puur analoog en combineren druktechnieken vermengd met tekenmaterialen. Elk boek of project is een expeditie, op zoek naar de juiste sfeer en bestemming.

Het prentenboek De boomhut (2010) tekende zij samen met haar vader, beeldend kunstenaar Ronald Tolman. Het boek werd wereldwijd enthousiast ontvangen en in vele landen vertaald en bekroond: het  Gouden Penseel, Silent books list of honour IBBY (Italië), Bilderbuchpreis Troisdorf Bilderbuchmuseum (Duitsland), Bilderbuchpreis Vienna (Oostenrijk), nominatie USBBY (Verenigde Staten), shortlist Deutscher Jugendliteraturpreis (Duitsland), shortlist Gouden Uil (België), Bologna Ragazzi Award (Italië). In 2019 ontving Tolman een Zilveren Penseel voor het prentenboek Vosje.

Kinderboekenweek

De Kinderboekenweek is de grootste leesbevorderingscampagne voor kinderen in Nederland en heeft als doel zoveel mogelijk kinderen te enthousiasmeren om boeken te lezen. De Kinderboekenweek vindt in 2022 plaats van 5 tot en met 16 oktober. Het Kinderboekenweekgeschenk wordt cadeau gedaan door de boekwinkel tijdens de Kinderboekenweek bij aankoop van ten minste € 12,50 aan kinderboeken. Het prentenboek is tijdens de Kinderboekenweek te koop voor een aantrekkelijke prijs. Voor de elfde keer zal Kinderen voor Kinderen bij het thema van de Kinderboekenweek weer een passend lied uitbrengen, dat tevens de titelsong is van het gelijknamige nieuwe album.

Volgend Artikel

Matthijs van Nieuwkerk geëerd als Vriend van het Boek

img img

Blijf op de hoogte
van het laatste nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief

img