Boekenweekessay Paulien Cornelisse uitverkocht: herdruk al op tweede dag Boekenweek
Geschreven doorLisanne Mom
Actie om literatuur te promoten: deze zomer Piet Parra-tas vol literatuur in de boekhandel
Kabinet komt belofte na: btw blijft 9% voor cultuur, media en sport
Al op de eerste dag van de Boekenweek liep het storm voor het essay Hèhè – Over wat we zeggen zonder dat we het doorhebben van Paulien Cornelisse. Nog voor het weekend lijkt de winkelvoorraad op veel plaatsen uitverkocht te raken. De organisatie van de Boekenweek werkt nu met vereende krachten van onder andere het Centraal Boekhuis en drukkerij Wilco om een herdruk van het boek binnen enkele dagen in de boekhandel te krijgen. Een unicum, want dit gebeurde nooit eerder al zo vroeg in de Boekenweek.

Op dit moment wordt er hard gewerkt om het essay Hèhè – Over wat we zeggen zonder dat we het doorhebben binnen enkele dagen weer in de boekhandels te krijgen. Er worden op dit moment exemplaren bijgedrukt, die er – omwille van de snelheid – nét iets anders uitzien dan de eerste druk. Het nu al bijna iconische roze randje van het essay – door Paulien is de officiële benaming ‘kleur op snee’ al vaak genoemd – wordt vervangen door ‘roze op rug’. Volgens Paulien ook een goede keuze: ‘Helaas, drukken met roze op snee kost te veel tijd. Gelukkig is er altijd roze op rug! Ik ben vereerd dat er nu twee versies van mijn essay in omloop zullen zijn.’ Met deze herdruk komt de totale oplage van het Boekenweekessay op 61.000 exemplaren. Begin volgende week is het boek weer overal verkrijgbaar.
Dat het een unicum is dat een Boekenweekessay zo snel uitverkoopt, onderschrijft ook Eveline Aendekerk, directeur van de CPNB; ‘Wat geweldig, deze run op de thema-uitgave van de Boekenweek! Dat boekhandels al na twee dagen door hun voorraad heen zijn, maakten we niet eerder mee. Maar het is volledig te begrijpen, want Hèhè – Over wat we zeggen zonder dat we het doorhebben is briljant. Dit boek wil iedereen hebben!’
Eerder werden de Boekenweekessays Het warmtefort van Lucas Rijneveld (2022) en Arctisch dagboek van Jelle Brandt Corstius (2014) wegens grote interesse van lezers in Nederland bijgedrukt.
Wat te doen als het essay in jouw boekhandel is uitverkocht?
Volgens de organisatie van de Boekenweek geen reden tot paniek; op dit moment is het essay al bij te bestellen en wordt er hard gewerkt om het direct na het weekend op voorraad te hebben in het Centraal Boekhuis. Dat betekent dat boekhandels het boek op dinsdag weer in de schappen kunnen zetten. Tot die tijd zijn er gelukkig nog heel veel mooie andere boeken in de boekhandel!
Het Boekenweekessay Hèhè – Over wat we zeggen zonder dat we het doorhebben van Paulien Cornelisse is voor € 5,25 verkrijgbaar.
90e Boekenweek
Het traditionele lezersfeest in boekhandels en bibliotheken viert dit jaar een bijzonder jubileum. De 90e Boekenweek vindt plaats van woensdag 12 t/m zondag 23 maart 2025. Lezers krijgen tijdens de Boekenweek het Boekenweekgeschenk De krater cadeau, geschreven door de winnaar van de Boekenweekschrijfwedstrijd: Gerwin van der Werf. Het Boekenweekgeschenk is een cadeau van de boekhandel bij besteding vanaf € 15 aan boeken en wordt vanaf dit jaar de toegangskaart voor het museum op de laatste zondag van de Boekenweek.
De thema-uitgave Hèhè – Over wat we zeggen zonder dat we het doorhebben van Paulien Cornelisse ligt voor € 5,25 in de winkel. Het Boekenweekgedicht is dit jaar van de hand van Sholeh Rezazadeh.
Boekenweekthema Je moerstaal
In een boek kun je op reis gaan, andere werelden ontdekken. Maar in taal kun je juist ook thuiskomen. Als woorden vertrouwd en echt voelen, als personages praten zoals jij: dan is taal je moerstaal. Dat is dan ook het thema van de 90e Boekenweek. Je moerstaal kán de taal zijn van je moeder. Maar dat hoeft niet. Voor veel lezers en auteurs is Nederlands niet hun eerste taal, maar wél hun moerstaal. Plat of kak, straattaal of streektaal, dialect of ABN. Je moerstaal is de taal waarin je spreekt, schrijft, zingt, dicht, vloekt, juicht en liefhebt.