Werken in het hart van het boekenvak?

Bekijk onze vacatures img

BookSpot sponsor van De Gouden Strop

img Terug naar overzicht

Actie om literatuur te promoten: deze zomer Piet Parra-tas vol literatuur in de boekhandel
img

Kabinet komt belofte na: btw blijft 9% voor cultuur, media en sport
img

Naast de BookSpot Literatuurprijs wordt BookSpot naamgevend sponsor van De Gouden Strop en de Schaduwprijs. BookSpot verhoogt het prijzengeld door €1.000 uit te reiken aan de genomineerden voor de BookSpot Gouden Strop én het prijzengeld voor de winnaar te verdubbelen. Juryvoorzitter Anniko van Santen overhandigt de winnaar van de BookSpot Gouden Strop op 6 juni dus een cheque van maar liefst €20.000. Het prijzengeld van de BookSpot Schaduwprijs wordt verdubbeld naar €2000.

De BookSpot Gouden Strop en de BookSpot Schaduwprijs

De Bookspot Gouden Strop wordt toegekend aan het beste Nederlandstalige Spannende Boek. De BookSpot Schaduwprijs wordt toegekend aan het beste oorspronkelijke Nederlandstalige thrillerdebuut. Voor het stimuleren van lezen zijn spannende boeken van groot belang. Het genre spannende boeken is namelijk veruit het meest gelezen genre in Nederland. In aanloop naar de zomervakantie zorgen spannende boeken voor 37% van de totale omzet uit verkopen van fictie (bron: KVB-SMB/GfK).

Lezen stimuleren: startsein Spannende Boeken Weken

BookSpot, tot voor kort bekend als eci, wil met deze samenwerking met Stichting de Gouden Strop en de CPNB het leesplezier van zoveel mogelijk mensen stimuleren én het Nederlandstalig aanbod van spannende boeken ondersteunen. Spannende boeken zijn geliefd onder een breed publiek, wat maakt dat het genre uitermate geschikt is om meer mensen aan te zetten tot lezen. De bekendmaking van de BookSpot Gouden Strop en de BookSpot Schaduwprijs is het startsein voor de Spannende Boeken Weken, die lopen van 6 juni tot 24 juni.

Charles den Tex, voorzitter van de Stichting Gouden Strop: “BookSpot maakt De Gouden Strop nog mooier! Uit het verhoogde prijzengeld spreekt een enorme waardering voor de Nederlandse thriller. Het laat zien dat we de toekomst vol vertrouwen tegemoet gaan.”

Peter Römer, voorzitter van het Genootschap van Nederlandse Misdaadauteurs: “Sinds 1986 wordt De Gouden Strop uitgereikt aan de auteur die het allerspannendste boek schrijft. Een essentiële prijs die lezen van spannende boeken stimuleert, maar ook de schrijver van dit mooie genre ondersteunt. Wij zijn daarom heel blij met BookSpot want samen kunnen we de aandacht voor de genomineerde en winnende boeken vergroten en de prijzen relevanter maken.”

Annette Reijersen van Buuren (Manager, Merk, Marketing & Communicatie), CPNB: “Wij zijn zeer enthousiast over deze sponsoring door BookSpot. Met diverse campagnes, waaronder de Spannende Boeken Weken, willen wij het lezen van boeken bevorderen en kinderen en volwassenen naar de boekwinkel en bibliotheek brengen. Wij hebben daarom een aantal jaren geleden de Gouden Strop geadopteerd, mede omdat deze perfect past bij onze missie, en daarnaast een echte start is van onze Spannende Boeken Weken. Het feit dat er nu een mooie sponsor is gevonden die deze prijs naar een hoger niveau kan tillen stelt ons zeer tevreden.”

BookSpot

BookSpot (voorheen eci) is de online boekwinkel, actief in Nederland en België. Zij werkt vanuit de overtuiging dat de wereld er beter, begripvoller en vrolijker van wordt als meer mensen lezen en wil er daarom voor zorgen dat meer mensen plezier beleven aan het lezen van boeken. Op www.bookspot.nl en www.bookspot.be draait alles om boeken: met inspirerende informatie en leestips, een breed assortiment, persoonlijk advies en een optimale beleving per genre. Omdat BookSpot óók een boekenclub is in de zin der wet, mag BookSpot als enige in Nederland aan leden 20% korting op boeken geven.

BookSpot is onderdeel van social enterprise Novamedia. Novamedia werkt vanuit haar missie om bij te dragen aan een betere wereld en is vooral bekend als bedenker en eigenaar van diverse merken en goede doelen-loterijformats, waaronder de Postcode Loterij, die inmiddels ook actief is in Zweden, Duitsland en Groot-Brittannië. Het stimuleren van de verbindende en verrijkende kracht van lezen is onderdeel van haar missie. NovamediaPostcode Loterijen is de 3e grootste private donor ter wereld, en de grootste fondsenwervende private donor ter wereld.

Stichting Gouden Strop

De Stichting Gouden Strop is opgericht in 1992. Doelstelling van de stichting is het vergroten van de belangstelling van het publiek en de media voor het spannende boek en het vergroten en stimuleren van het aanbod van Nederlandstalige boeken op dit gebied, onder andere door de jaarlijkse toekenning van een prijs in geld (de Gouden Strop en de Schaduwprijs) en voorts al hetgeen daarmee rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.

GNM

Het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs is de vereniging van Nederlandse misdaadschrijvers, opgericht in 1992 door Willem Hogendoorn en René Appel. Bij de vereniging zijn in 2018 honderdveertien Nederlandse misdaadauteurs aangesloten en eenentwintig uitgevers, recensenten en publicisten.  De vereniging heeft ten doel het bevorderen van de ideële, maatschappelijke en materiële belangen van auteurs in het Nederlandstalige gebied die professioneel of semiprofessioneel misdaadliteratuur schrijven en doen uitgeven; het bevorderen van bekendheid van misdaadliteratuur in het Nederlandstalige gebied van zijn beoefenaars en zijn uitgevers; het bevorderen van onderlinge contacten en saamhorigheid van de aangesloten leden; en het bevorderen van deskundigheid; en alles wat daarmee rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, in de ruimste zin.

Zie ook www.misdaadauteursnederland.nl

Stichting CPNB

De CPNB is het marketing- en communicatiebureau van de Nederlandse boekenbranche. CPNB staat voor Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. De CPNB organiseert de grote leesbevorderingscampagnes, evenementen en PR rondom het boek en auteurs. Van het meest begeerde bal ter wereld, het Boekenbal, tot het grootste familie-evenement van Nederland, de Kinderboekenweek. Het bereik van de campagnes is enorm. En dat willen we graag zo houden. Sterker nog, we willen meer. Onze missie is namelijk Nederland het meest boekbelezen land ter wereld maken. Van jong tot oud is het lezen van boeken van groot belang. Boeken zorgen voor ontspanning, maar tegelijkertijd ook voor inspiratie en verrijking van de lezer. Ons motto is niet voor niets: een boek kan zoveel doen!

Volgend Artikel

Directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer verlaat de CPNB

img img

Blijf op de hoogte
van het laatste nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief

img