Werken in het hart van het boekenvak?

Bekijk onze vacatures img

CPNB pakt opnieuw door met lockdowncampagne om boekhandels te steunen

Geschreven doorJob Jan Altena

img Terug naar overzicht

Longlist Hebban Debuutprijs 2025 bekend
img

Actie om literatuur te promoten: deze zomer Piet Parra-tas vol literatuur in de boekhandel
img

De CPNB heeft om in te spelen op de coronamaatregelen diverse campagnes opgezet om (fysieke) boekhandels te ondersteunen en daarmee de gehele keten van schrijvers, vertalers, illustratoren en uitgevers. In januari volgt een nieuwe campagne om fysieke boekhandels ook aan de start van 2022 te steunen. Deze campagne is, net als de eerdere campagnes, tot stand gekomen met steun van diverse spelers in het boekenvak: de Koninklijke Boekverkopersbond (KBB), Groep Algemene Uitgevers (GAU), het Letterenfonds en Centraal Boekhuis (CB).

Eerst werd de cadeaucampagne al aangepast omdat er rekening werd gehouden met een mogelijke sluiting van de boekhandels. Onder het mom van ‘winkel slim, koop op tijd’ werden consumenten aangespoord hun aankopen op tijd (voor een eventuele winkelsluiting) te doen. Na de aanpassing van de cadeaucampagne gericht op mogelijke sluiting en de ‘Mogen we weer op je rekenen’ campagne na aankondiging van de lockdown, start op 3 januari een nieuwjaarscampagne om boekverkoop bij lokale boekhandels te stimuleren.

In coronajaar 2021 zijn er meer boeken verkocht, maar de lokale boekhandel profiteert daar nog onvoldoende van. Boekhandels spelen een belangrijke rol in de samenleving: niet alleen als verkooppunt van boeken, maar ook als sociale ontmoetingsplaats en verspreider van leesplezier. Bovendien hebben boekhandels een positieve invloed op de leefbaarheid van de directe omgeving, waar ook omliggende winkels in winkelstraten van profiteren. Fysieke boekhandels zorgen tevens voor een gevarieerd aanbod, want zij verkopen meer (relatief onbekende) boeken van bijvoorbeeld debutanten dan online retailers: in de eerste drie maanden van een debutant gaat maar liefst 90% van de boeken bij de stenen boekhandel over de toonbank.

Als onderdeel van de lockdowncampagne die juist de lokale boekhandel moet steunen worden diverse radiospots uitgezonden die consumenten aansporen door te pakken op hun goede voornemen ‘meer te lezen’ en bij hun favoriete boekhandel online een boek aan te schaffen. De campagnepagina steunjeboekhandel.nl deelt lockdown leestips van boekverkopers. Luisteraars van Radio 2, Sky Radio en Radio 5 horen met regelmaat ‘meer lezen in 2022? Begin vandaag en bestel bij je favoriete boekhandel’ en ook in print en op sociale media komt deze boodschap gedurende de maand januari meermaals voorbij.

Boekenplatform Hebban organiseert voor de zevende keer een Reading Challenge om lezers te motiveren meer boeken te lezen, maar vooral ook te bestellen bij hun favoriete boekhandel. Lezers kunnen op Hebban hun lokale boekhandel volgen en op de hoogte blijven van de boekentips van hun eigen boekverkopers.

De call to action van deze campagne is opnieuw nadrukkelijk: koop boeken. ‘We roepen de consument op hun favoriete boekhandel in januari niet in de kou te laten staan’, vertelt Eveline Aendekerk, directeur van de CPNB. ‘Wij kiezen voor deze focus omdat de boekhandels het in 2021 al ontzettend zwaar gehad hebben. Dat ze nu opnieuw moeten sluiten is echt een enorme klap. Niet alleen voor henzelf maar voor de gehele keten van schrijvers, vertalers, illustratoren en uitgevers. De fysieke boekhandel is cruciaal voor een gevarieerd aanbod en het vitaal houden van het literaire landschap in Nederland. Juist nu hebben boeken zoveel extra’s te bieden aan lezers, van verdieping tot ontspanning. De lokale boekhandel profiteert daar nog te weinig van.’

De CPNB is blij met de steun die aan alle kanten aan boekhandels wordt geboden. Zo lieten diverse uitgeverijen weten hun eigen webshops tijdelijk te sluiten om het online verkeer naar webwinkels van boekhandels te verhogen. ‘We zien binnen het hele boekenvak veel hartverwarmende initiatieven,’ laat Aendekerk weten. ‘En ook de boekhandelaren zitten niet bij de pakken neer: zij hebben hun online winkels en bel-en-bestel-oplossingen razendsnel weer opgetuigd.’

Volgend Artikel

Hans Willem Cortenraad nieuwe voorzitter CPNB

img img

Blijf op de hoogte
van het laatste nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief

img