Werken in het hart van het boekenvak?

Bekijk onze vacatures img

‘De man van Marathon’ is poëzie bij de sportzomer 2024

Geschreven doorJob Jan Altena

img Terug naar overzicht

Actie om literatuur te promoten: deze zomer Piet Parra-tas vol literatuur in de boekhandel
img

Kabinet komt belofte na: btw blijft 9% voor cultuur, media en sport
img
Met het EK Voetbal, de Tour, Wimbledon en de Olympische Spelen staat de zomer in het teken van sport. Daarom is ‘De man van Marathon’ van dichter Rien Vroegindeweij gekozen als sportzomergedicht 2024. Het vrolijke sonnet wordt verspreid via sociale media en honderdduizend Boomerangkaarten in cafés, bioscopen en sportclubs. Zo komt een groot publiek op speelse manier in aanraking met poëzie.
De man van Marathon

Ooit versloegen Athenes helden

de Perzen in de slag bij Marathon.

Om dit heuglijk nieuws te melden

liep één held zo hard hij kon

 

naar Athene om daar uit te leggen

hoe de strijd verlopen was.

Maar hij kon geen pap meer zeggen

en stierf ter plekke, in het harnas

 

zogezegd; de mensen in Athene

zeiden in hun eigen sportjargon:

hij had vandaag geen goeie benen

 

en hij had veel meer moeten trainen

voor zo’n lange loop van Marathon.

Nu weten we nog niet wie er won.

 

Lees meer en bekijk de volledige illustratie op Hebban

 

Rien Vroegindeweij

Rien Vroegindeweij (1944) is schrijver, dichter, columnist, publicist, stadschroniqueur, vertaler, redacteur en bloemlezer. In 1973 publiceerde hij zijn eerste dichtbundel, Een vliegtuig van beton. In 2009 verscheen Later wordt alles echter: een keuze uit de gedichten 1973-2009. Zijn meest recente gedichten verschenen in 2023 in De laatste tijd. Vroegindeweij is niet alleen zelf dichter, maar is ook verantwoordelijk voor talloze publicaties met poëzie van anderen, zoals Rotterdam gehakt uit marmer: poëzie uit Rotterdam 1940-1990. In 2006 ontving hij de Erasmusspeld, in 2002 won hij de Gedichtendagprijs en in 2007 de Anna Blamanprijs.

Het hele jaar door dichters

De CPNB geeft poëzie het hele jaar een podium bij haar verschillende campagnes. Hiermee wordt een groot en divers publiek bereikt, zodat ook de lezers die normaal minder snel met poëzie in aanraking komen, de kracht van de dichtkunst leren kennen. De CPNB wordt daarbij ondersteund door het Van Beuningen/Peterich-fonds.

Volgend Artikel

Het telefoonboekje van Odido en CPNB ongekend succes

img img

Blijf op de hoogte
van het laatste nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief

img