Kinderboek blijft populair sinterklaascadeau
Geschreven doorRozemarijn Visser
Actie om literatuur te promoten: deze zomer Piet Parra-tas vol literatuur in de boekhandel
Kabinet komt belofte na: btw blijft 9% voor cultuur, media en sport
Sinterklaas wist net als vorig jaar zijn weg naar de (online) boekhandel goed te vinden. In vergelijking met 2020 is de afzet van fysieke Nederlandstalige kinderboeken in de twee weken voor pakjesavond met 6% gestegen en in vergelijking met 2019 steeg de afzet zelfs met 15%.

Hiermee is het kinderboek een even populair cadeau als vorig jaar tijdens de sinterklaasperiode. De afzet van kinderboeken is namelijk gelijk aan de afzet in 2021, ondanks dat Nederlandstalige kinderboeken het dit jaar iets minder goed doen dan vorig jaar (-2%).
Eveline Aendekerk, directeur Stichting CPNB: ‘Het is goed nieuws voor het hele boekenvak dat de afzet van kinderboeken in de afgelopen jaren tijdens de sinterklaasperiode zo is gestegen. Hopelijk weet ook de kerstman de aankomende weken zijn weg naar de boekhandel te vinden voor persoonlijke en hoog gewaardeerde cadeaus.’
Cadeaucampagne
Sinds 2019 organiseert Stichting CPNB de bewustbewordingscampagne ‘Geef meer met een boek’ rondom cadeaumomenten in het jaar. Deze cadeaucampagne wijst consumenten op de meerwaarde van boeken als cadeau en zorgt voor zoveel mogelijk traffic naar de boekhandel. Ook dit jaar worden cadeauzoekers in november en december via radiocommercials, online campagnes en de cadeaugids op Hebban geïnspireerd om een boek cadeau te doen.