Meerjarig partnerschap Stichting CPNB en KB
Geschreven doorJob Jan Altena
Longlist Hebban Debuutprijs 2025 bekend
Actie om literatuur te promoten: deze zomer Piet Parra-tas vol literatuur in de boekhandel
De KB en Stichting CPNB hebben een driejarig partnerschap ondertekend om tijdens landelijke campagnes het digitaal lezen te promoten. Het digitaal aanbod van de online Bibliotheek wordt een vast onderdeel van de campagnes. De inspanningen zijn gericht op jeugd, jongeren en volwassenen die weinig lezen.
Het partnerschap is een voortzetting van de samenwerking die sinds 2015 bestaat. De KB droeg vanaf dat jaar al financieel bij aan de Nederlandse Kinderjury van de CPNB. In de jaren daarna verbreedde de samenwerking zich naar de promotie van het digitaal lezen in landelijke campagnes. Met het meerjarig partnerschap kunnen CPNB en KB structureel bouwen aan de leescultuur in Nederland.
Campagnes
KB en CPNB zullen samenwerken voor de volgende campagnes:
- De Nationale Voorleesdagen (Prentenboeken Top 10 en Prentenboek van het Jaar)
- Kinderboekenweek (thematitels)
- Nominaties Beste Boek voor Jongeren
- Heel Nederland Leest (geschenkboek volwassenen en Heel De Klas Leest-boek voor jeugd)
- Zomerlezen, als speciale campagne voor digitaal lezen.
Waar mogelijk zal het aanbod van de online Bibliotheek aansluiten op deze campagnes. Hierbij zijn KB en CPNB afhankelijk van het aanbod van de uitgeverijen. De partijen onderzoeken ook een mogelijke samenwerking met Hebban in de Klas.