Succesvolle Kinderboekenweek 2021
Geschreven doorRozemarijn Visser
Longlist Hebban Debuutprijs 2025 bekend
Actie om literatuur te promoten: deze zomer Piet Parra-tas vol literatuur in de boekhandel

• Afzetstijging kinderboeken 61% tijdens Kinderboekenweek
• Eerste consumentenonderzoek: ouders / verzorgers lezen, kopen en lenen meer met en voor hun kinderen dankzij Kinderboekenweek
‘Uit het consumentenonderzoek blijkt dat de nieuwe strategie die wij zijn ingeslagen voor de Kinderboekenweek werkt. We hebben met inzet van boekhandels, bibliotheken, uitgeverijen en scholen aantoonbaar het gedrag van ouders en verzorgers positief beïnvloed tijdens de campagneperiode, waardoor er meer kinderboeken aangeschaft zijn en er uiteindelijk meer kinderen met plezier zullen lezen’ – Eveline Aendekerk, directeur CPNB
De Kinderboekenweek 2021 heeft voor een flinke stijging in de verkoop van kinderboeken gezorgd. Boekhandelaren zien de afzet van kinderboeken 61% stijgen in vergelijking met de maand ervoor. Dit in een jaar dat sowieso al succesvol is voor wat betreft de verkoop van kinderboeken.
Het aantal verkochte kinderboeken was afgelopen Kinderboekenweek hoger dan tijdens de edities in 2019 en 2020. Tijdens de Kinderboekenweek 2021 zijn er 4% meer kinderboeken verkocht dan in 2020 en 13% meer dan in 2019.
‘We kijken terug op een succesvolle Kinderboekenweek. In cijfers, maar ook in ervaringen. Wat heerlijk dat boekhandels, bibliotheken, auteurs en scholen dit jaar weer volop aan de slag konden met evenementen en bezoeken. Iedereen had er zin in! Kinderen en hun ouders gingen met plezier op pad: de fysieke boekhandel had tijdens de Kinderboekenweek een omzetaandeel van 56%. Daarmee gaf de Kinderboekenweek precies de boost die de fysieke boekhandel nodig had. Bovendien hoorden we van heel veel boekhandels dat het Prentenboek van de Kinderboekenweek snel was uitverkocht en dat alle Kinderboekenweekgeschenken zijn uitgedeeld. Mooi was ook dat we sinds lange tijd weer een commercial in konden zetten en die is veelvuldig voorbij gekomen op de televisie, sociale media en in de treinen van hoofdsponsor NS. ’ – Eveline Aendekerk, directeur CPNB
Volop kinderboeken in De Bestseller 60
In week 41 bestond de helft van De Bestseller 60 uit kinderboeken. Het Prentenboek van de Kinderboekenweek, Dromer van Mark Janssen, kwam binnen op nummer één in de Bestseller 60. Gozert van Pieter Koolwijk, winnaar van de Gouden Griffel, stond op nummer zes. Dat boek steeg de week erna naar plek drie in de lijst. Hele verhalen van een halve soldaat van Benny Lindelauf en Gouden Griffel-winnaar Ludwig Volbeda stond in week 42 in De Bestseller 60.
De oplage van het Kinderboekenweekgeschenk Tiril en de toverdrank van Bette Westera was dit jaar 322.585 exemplaren. Het prentenboek van de Kinderboekenweek, Dromer van Mark Janssen, verscheen in een oplage van 31.535 exemplaren.
Consumentenonderzoek
Dit jaar is er voor het eerst een consumentenonderzoek uitgevoerd om te bepalen wat de impact van de Kinderboekenweek is op het lees-, koop- en leengedrag van ouders en verzorgers met kinderen in de leeftijd 4 tot en met 12 jaar, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Direct Research.
Uit het consumentenonderzoek komt duidelijk naar voren dat de Kinderboekenweek een positieve impact heeft op het lees-, koop- én leengedrag van ouders en verzorgers. Zo geeft iets meer dan de helft van de ouders die iets over de Kinderboekenweek en tijdens de actieperiode een een leesactiviteit ondernamen aan dat zij bij het maken van hun keuze beïnvloed werden door de campagne. Datzelfde geldt voor het in huis halen van een boek: maar liefst 60% van de ouders en verzorgers die iets over de Kinderboekenweek zagen en tijdens de actieperiode een boek in huis haalden geeft aan in hun keuze beïnvloed te zijn door de Kinderboekenweek.
Enkele resultaten op een rijtje:
- Zichtbaarheid: 62% van de ouders / verzorgers hoorde, las of zag in oktober iets over de Kinderboekenweek.
- Bekendheid: 84% van de ouders / verzorgers weet iets over de inhoud van de campagne en bijna iedereen kent de campagne van naam (slechts 3% niet).
- Een meerderheid van de ouders / verzorgers (59%) is bekend met het Kinderboekenweekgeschenk. 47% kent de Zilveren en Gouden Griffel, 41% de Kinderjury. Het Prentenboek van de Kinderboekenweek heeft een bekendheid van 20% en het relatief nieuwe Kinderboekenweek Leesteam van 9%.
- Associaties: Een ruime meerderheid vindt de KBW ‘een traditie’ (80%), circa driekwart vindt de KBW ‘belangrijk’ (76%).