Werken in het hart van het boekenvak?

Bekijk onze vacatures img

Tommy Wieringa ontvangt Platina Boek voor Joe Speedboot

Geschreven doorLisanne Mom

img Terug naar overzicht

Longlist Hebban Debuutprijs 2025 bekend
img

Actie om literatuur te promoten: deze zomer Piet Parra-tas vol literatuur in de boekhandel
img
Op 1 november startte de 19e editie van Nederlands grootste bibliotheekcampagne Heel Nederland Leest. Het doel is die maand zoveel mogelijk mensen met elkaar te verbinden door samen Joe Speedboot te lezen. Meer dan 270.000 exemplaren worden deze maand gratis uitgedeeld aan bezoekers in de bibliotheek. Dat Joe Speedboot een onvergetelijke leeservaring is blijkt ook uit de verkoopcijfers. Van het boek werden in Nederland sinds het verschijnen in 2005 meer dan 350.000 exemplaren verkocht, wat goed is voor een Platina Boek. De exclusieve oorkonde werd gisteravond aan Wieringa uitgereikt tijdens het eerste bibliotheekbezoek van de Heel Nederland Leest-campagne in Haarlem.

In de maand november kunnen lezers – in de bibliotheek maar ook ver daarbuiten – met elkaar in gesprek gaan over hetzelfde boek. Dit jaar is dat het met platina bekroonde Joe Speedboot. Deze roman over liefde en rivaliteit, die al bijna twintig jaar een internationaal publiek weet te bereiken, verschijnt speciaal voor Heel Nederland Leest in een nieuwe vormgeving, ontworpen door Bart Rouwhorst. Het is voor zowel leden als niet-leden gratis op te halen bij de bibliotheek.
Auteur Tommy Wieringa reist deze maand langs bibliotheken door het hele land om in gesprek te gaan met lezers over zijn bestseller. Bibliotheken spelen een belangrijke rol tijdens de campagne om zoveel mogelijk mensen met het boek te bereiken.

Daarnaast wordt ook op scholen in november gezamenlijk gelezen. Leerlingen uit de bovenbouw van de middelbare school lezen klassikaal Joe Speedboot. Dit titel van Heel Nederland Leest Junior (voor de onderbouw van de middelbare school en groep 7&8 van de basisschool) is dit jaar Broergeheim van Emiel de Wild.

Speciale uitgaves Heel Nederland Leest

Om iedereen mee te laten lezen is er ook dit jaar weer een speciale grootlettereditie én een editie in makkelijke taal van Joe Speedboot. De grootlettereditie bevordert het lezen onder mensen met een visuele beperking en komt tot stand in samenwerking met Fonds XL en Vereniging Onbeperkt Lezen. De editie in makkelijke taal is voor iedereen die (nog) niet zo sterk is in lezen. Deze uitgave wordt gemaakt in samenwerking met Uitgeverij Eenvoudig Communiceren en is gefinancierd door De Leescoalitie in het kader van het Leesoffensief.
Er zijn 11.860 exemplaren van Joe Speedboot in makkelijke taal besteld door bibliotheken. Dit zijn zo’n 2.000 exemplaren meer dan de editie vorig jaar, wat goed nieuws is voor het bereik van de campagne Heel Nederland Leest.

Leesclubs door heel Nederland

Dit jaar zijn er diverse maatschappelijke initiatieven die tijdens Heel Nederland Leest van Nederland één grote leesclub te maken;

  • Landelijke leescluborganisatie Senia ondersteunt bibliotheken met een Joe Speedboot-leeswijzer. In samenwerking met de bibliotheken organiseert Senia in november 41 open leesclubs in het hele land. Ook houdt Senia in samenwerking met Huis 73 aangepaste open leesclubs voor laaggeletterden (NT1) in Vught en Berlicum, met Joe Speedboot in makkelijke taal.
  • Ook wordt het boek gepromoot in de online leesclub Kroegpraat van auteur en podcastmaker Liesbeth Rasker, die het boek in november bespreekt met haar achterban van bijna 75.000 volgers.
  • De boeken worden ook besproken bij leesclubs van de lerarenopleiding Nederlands van IvL Hogeschool Rotterdam.
  • Joe Speedboot wordt voor het tweede jaar op rij ingezet in de ‘samenleesgroepen’ van Stichting Culturele Apotheek. In de samenleesgroepen die zij organiseren in buurthuizen, zorginstellingen en bibliotheken worden in november samen fragmenten uit het boek van Wieringa gelezen en besproken. Deelnemers krijgen het boek ook gratis mee. Zo wordt bijvoorbeeld op zorgboerderij De Groeierij in Beverwijk en in het Odensehuis in Amsterdam Oost – een inloopvoorziening voor mensen met geheugenproblemen en beginnende dementie – de editie in makkelijke taal van het boek samen gelezen.
Nieuwe lezers bereiken met partners als Odido en Zeeman

Dat het boek Joe Speedboot gratis op te halen is in de bibliotheek, wordt dit jaar ook gepromoot bij klanten van Odido. Deze samenwerking past bij de campagne ‘Soms even niet’ van het telecombedrijf. Smartphones en toegang tot internet kennen eindeloos veel voordelen, maar de technologie kent ook nadelen. Odido neemt daarom al langer verantwoordelijkheid om bewuster om te gaan met telefoons zoals de introductie van Schermvrijdag of het gratis Telefoonboekje dat eerder dit jaar met steun van de CPNB gratis aangeboden werd aan basisscholen in Nederland.

Joe Speedboot wordt dit jaar weer ook gepromoot in alle 450 winkels van Zeeman. In de campagneperiode prijken ansichtkaarten met ‘Heel Nederland Leest Joe Speedboot’ op de Zeeman-toonbanken. Hiermee wordt de winkelbezoeker op het gratis boek gewezen.

Heel Nederland Leest

Heel Nederland Leest is een bibliotheekcampagne die zich richt op het samenbrengen van mensen door hetzelfde boek te lezen. Wat gebeurt er met je als je iemand ziet die hetzelfde boek leest als jij? Je voelt meteen een verbinding, je wilt in gesprek om te weten wat de ander van het boek vindt. Dit jaar leest heel Nederland Joe Speedboot van Tommy Wieringa. Dat boek is de hele maand november gratis op te halen in de Bibliotheek.

In 1998 kwam de Amerikaanse bibliothecaresse Nancy Pearl van een bibliotheek in Seattle op een briljant idee: wat als iedereen in Seattle nu eens hetzelfde boek zou lezen? Wat als we van de stad één grote leesclub maken? Pearls idee was het begin van een ongelooflijk succesvol project genaamd ‘One City One Book’: gedurende één maand gaven bibliotheken in Seattle duizenden exemplaren van hetzelfde boek weg aan mensen van alle gezindte en alle economische klassen. Daarna werden op diverse plekken in de stad ontmoetingsavonden georganiseerd om over dit boek te praten. Wat er toen gebeurde; dankzij de gezamenlijke leeservaring nam de verbinding in de stad — ‘de sociale cohesie’ — opvallend toe.

De CPNB heeft daarom sinds 2006 dit initiatief geadopteerd en inmiddels aan de vooravond van de 19e editie. Het doel van de campagne; sociale cohesie, met elkaar in gesprek gaan – én blijven – is vandaag de dag misschien wel belangrijker dan het ooit is geweest. In november zal tijdens Heel Nederland Leest Junior op scholen klassikaal worden gelezen uit Broergeheim van Emiel de Wild. Bij het boek verschijnt, met steun van Stichting Lezen, een uitgebreide lesbrief voor groep 7&8 en vmbo 1&2.

Heel Nederland Leest wordt mogelijk gemaakt door NBD Biblion en het Nederland Letterenfonds.

Volgend Artikel

Bloem, suiker, boter is de winnaar van het Food and Friends Gouden Kookboek

img img

Blijf op de hoogte
van het laatste nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief

img