CPNB vernieuwt klankbordgroep boekhandels
Actie om literatuur te promoten: deze zomer Piet Parra-tas vol literatuur in de boekhandel
Kabinet komt belofte na: btw blijft 9% voor cultuur, media en sport
De CPNB heeft, in samenwerking met KBb, de klankbordgroep van boekhandelaren vernieuwd. Volgens CPNB-directeur Eveline Aendekerk kan de organisatie daarmee beter begrijpen wat er zich op de winkelvloer afspeelt.

Deelnemers nieuwe klankbordgroep:
[Staand:] Zoë Blaauboer (Boekhandel Scheltema), Karel Westra (Primera Apeldoorn en Ugchelen), Yunus Yurdakul (Primera ’s Gravenzande en Berkel & Rodenrijs), Marianne Slagter (KBb, voorzitter klankbordgroep), Willemien Wagner (Boekhandel Wagner), Jan Neuteboom (Bruna Nieuw Vennep).
[Zittend:] Roel Salemink (Boekhandel Athenaeum), Hans Loeve (Boekhandel Riemer), Suzanne Thoone-Schipperheijn (Primera Mill), Marischka Verbeek (Boekhandel Savannah Bay), Eveline Aendekerk (CPNB), Nienke Feenstra (CPNB, ondersteuning klankbordgroep)
[Niet op de foto:] Henriëtta Schutte (ReadShop Kampen), Nynke de Vries (Boekhandel Binnert Overdiep) en Angelique Voulon (Bruna Houten).
Waarom deze vernieuwing?
‘In de klankbordgroep zaten ook mensen van de hoofdkantoren en van Bol. Daardoor zat niet iedereen op dezelfde pagina als je praat over bijvoorbeeld de vraag: werken deze campagnematerialen? Daarom hebben we, in overleg met de KBb, een splitsing in gang gezet. We spreken ieder jaar (minimaal) twee keer af met Primera, Audax, Libris Blz. en Bol – met ieder van hen apart, zodat ze gedetailleerde informatie kunnen delen, wat belangrijk voor ons is om goed zicht te krijgen op het effect van wat we doen. En daarnaast hebben we deze klankbordgroep met mensen die daadwerkelijk op de winkelvloer staan.’
Hoe is de groep samengesteld?
‘Uit de vier groepen – zelfstandige boekverkopers, Libris Blz., Audax en Primera – hebben we, in overleg met de hoofdkantoren en de KBb, per groep evenveel mensen uitgenodigd. Daarbij hebben we in de samenstelling rekening gehouden met de verdeling tussen mannen en vrouwen, de vertegenwoordiging vanuit alle regio’s en de leeftijdsopbouw.’
En dat zal leiden tot betere of specifiekere feedback?
‘Dat verwachten we wel. Als het gaat over de manier waarop wij informatie over campagnes communiceren of over materialen, zitten we nu dichter bij de bron. Wat vonden ze bijvoorbeeld van de brillen deze Boekenweek? Hoe hebben ze die ingezet? Werkte dat? Iemand van een hoofdkantoor moet voor zo’n vraag eerst zelf de achterban bellen en dan hoor je het toch uit de tweede hand. Doorvragen is ook makkelijker als de informatie niet indirect moet worden verzameld. Uiteraard blijven we ook consumentenonderzoek doen. De informatie die dat oplevert, kunnen we beter toetsen bij ervaring in de boekhandel.’
Foto: Bas van Hattum