Werken in het hart van het boekenvak?

Bekijk onze vacatures img

Wij verbinden
mensen met boeken

  • Over CPNB
  • Leestijd 3 minuten
Wie leest heeft een goed verhaal. Daarom verbindt Stichting CPNB mensen met boeken. Met inspirerende campagnes en lezerscommunity Hebban brengen wij mensen in beweging naar boekhandel en bibliotheek.
  • Wie wij zijn

Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek

  • Wie wij zijn

Boeken lezen is gezond en maakt gelukkig. Het is de meest ontspannende activiteit die een zinvol gevoel geeft, want boeken verbinden ons met de wereld om ons heen. Boeken bieden verrijking en verdieping, verhalen zorgen voor ontspanning en ontsnapping. Lezen stimuleert bovendien de taalvaardigheid en het voorstellingsvermogen – en dat maakt het verschil in de ontwikkeling van mensen, op school en op de arbeidsmarkt.

Lezen verrijkt mens en maatschappij. Daarom verbindt Stichting CPNB mensen met boeken. De CPNB is het marketingcommunicatiebureau van het boekenveld. Met inspirerende campagnes en lezerscommunity Hebban brengen wij mensen in beweging naar boekhandel en bibliotheek. Daarbij richten wij ons op alle lezers en alle boeken. Bekende activaties zijn onder meer de Boekenweek, Kinderboekenweek, NS Publieksprijs, De Nationale Voorleesdagen en Heel Nederland Leest.

Al sinds 1930 bundelen Nederlandse uitgevers en boekverkopers hun krachten voor de promotie van het boek. Voor deze taak werd in 1983 de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek in het leven geroepen. Sinds 2001 is ook de Vereniging van Openbare Bibliotheken convenantpartner naast de Groep Algemene Uitgevers en de Koninklijke Boekverkopersbond.

  • Waar we vandaan komen

Een eeuw collectieve boekpromotie van 1930 tot nu

  • Waar we vandaan komen
Een eeuw collectieve boekpromotie van 1930 tot nu
  • Waar we voor staan

Onze uitgangspunten

  • Waar we voor staan
Missie

Dit is de overtuiging waarmee wij de lezer, het boekenvak en de organisatie motiveren:

Lezen verrijkt mens en maatschappij. Daarom verbindt de CPNB mensen met boeken.

Visie

Dit is onze kijk op de marktontwikkeling van de komende tien jaar en onze positie daarin:

In een redelijk stabiele boekenmarkt vindt de CPNB steeds manieren om nog meer impact te maken op de leeslust en op het kopen en lenen van boeken.

Waarden

Onze waarden zijn de uitgangspunten waar wij voor staan:

  • De CPNB stimuleert het lezen, lenen en kopen van boeken – los van wat je leest, hoe je leest en waar je het aanschaft (zolang het maar legaal is).
  • Wij zijn er voor:
    – alle lezers
    – alle (A-)boeken en genres, dus voor alle GAU-uitgevers
    – alle KBb-boekwinkels, online en offline
    – alle VOB-bibliotheken, ook online.
  • De lezer (als consument) staat centraal: we proberen iedereen tot actie te bewegen.
  • De CPNB richt zich op pr en marketingcommunicatie, niet op de marketing daarbuiten.
  • Bij alle activaties geldt als voorwaarde dat het bijdraagt aan verkoop in de boekhandel en/of bezoek en uitlening in de bibliotheek.

Blijf op de hoogte
van het laatste nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief

img