Werken in het hart van het boekenvak?

Bekijk onze vacatures img

Boekenvak kijkt terug op succesvolle Kinderboekenweek 2022

Geschreven doorRozemarijn Visser

img Terug naar overzicht

Gouden Boek voor het kinderboek De NEEhoorn
img

Lampje opnieuw verkozen tot favoriete kinderboek aller tijden
img
Tijdens de Kinderboekenweek 2022 steeg de afzet van Nederlandstalige kinderboeken met 11% ten opzichte van de Kinderboekenweek van vorig jaar. De omzet steeg met 19%. Voor fysieke boekhandels was de stijging nog hoger: de afzet nam toe met 16% en de omzet met 26%. Via online winkels werden ongeveer evenveel boeken verkocht als in 2021, de omzet steeg voor die winkels met 5%. Tussen 2019 en 2022 groeide de afzet tijdens de Kinderboekenweek jaar op jaar.
Opening van de Kinderboekenweek 2022

De gemiddelde weekafzet tijdens de twee weken van de campagne ligt 85% hoger dan de gemiddelde weekafzet in de maand vóór de Kinderboekenweek 2022. De gemiddelde weekomzet maakt tijdens de Kinderboekenweek een ruime verdubbeling door in vergelijking met de gemiddelde weekomzet in de maand ervoor.

Eveline Aendekerk, directeur Stichting CPNB: Uit deze cijfers blijkt wat wij ook al hoorden vanuit het vak: de Kinderboekenweek was een groot feest! Het is en blijft gelukkig traditie om tijdens de Kinderboekenweek met je (klein)kind(eren) naar de boekhandel te gaan. In aanloop naar de campagne was er best wat kritiek op onze keuze voor de buitenlandse Geschenkauteurs. Deze keuze maakten wij vanuit het idee dat het geschenk meer kinderen naar de boekhandel zou trekken en er zo meer kinderboeken zouden worden verkocht, ook en juist van Nederlandse makers. Wat we hoopten, is gelukkig uitgekomen: een hogere afzet van Nederlandstalige kinderboeken tijdens de campagne. En als we kijken naar De Bestseller 60 zitten daar ook veel kinderboeken bij van Nederlandse auteurs. Het succes van dit jaar is ook zeker te danken aan de uitzonderlijk goede samenwerking met onze nieuwe strategisch partner DPG Media en themapartner OERRR.’

Geschenk en Prentenboek vaker in huis gehaald

Dit jaar deden we voor de tweede keer een consumentenonderzoek om te bepalen wat de impact is van de Kinderboekenweek op het lees-, koop- en leengedrag van ouders en verzorgers met kinderen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar. Een ruime meerderheid van de ouders met kinderen zag, hoorde of las iets over de Kinderboekenweek 2022: 65%.

In 2022 geven ouders bovendien vaker aan dat zij het Kinderboekenweekgeschenk in ontvangst hebben genomen dan in 2021. Dat was dit jaar Waanzinnige boomhutverhalen van Andy Griffiths en Terry Denton. In 2021 gaf circa 10% van de doelgroep aan dat zij het Kinderboekenweekgeschenk in ontvangst zouden hebben genomen, in 2022 circa 20%. Meer ouders hebben bovendien tijdens de campagneperiode het Prentenboek van de Kinderboekenweek, Egalus van Marije Tolman, in huis gehaald. De afzet van het Prentenboek is met 7% gestegen.

De oplage van het Prentenboek van de Kinderboekenweek was 34.046. De oplage van alle edities van het Kinderboekenweekgeschenk samen (inclusief de Friese en grootlettereditie) was dit jaar 368.840.

Volgend Artikel

Lampje opnieuw verkozen tot favoriete kinderboek aller tijden

img img

Blijf op de hoogte
van het laatste nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief

img