Werken in het hart van het boekenvak?

Bekijk onze vacatures img

Boekenweek 2024 stevige boost voor Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie

Geschreven doorJob Jan Altena

img Terug naar overzicht

Sharon de Miranda nieuwe juryvoorzitter van Het Food and Friends Gouden Kookboek
img

Oever van Ludwig Volbeda is het Regenboogboek van het Jaar
img
Tijdens de voorbije Boekenweek zijn 10% meer Nederlandstalige boeken verkocht in de categorie fictie en literaire non-fictie dan tijdens de Boekenweek 2023. Zowel fysieke als online boekhandels verkochten meer boeken in deze categorie. De stijging is met 12% het grootst bij de fysieke boekwinkels.
Chabotten signeren tijdens Boekenweektoernee 2024

Tijdens de voorbije Boekenweek zijn 10% meer Nederlandstalige boeken verkocht in de categorie fictie en literaire non-fictie dan tijdens de Boekenweek 2023. Zowel fysieke als online boekhandels verkochten meer boeken in deze categorie. De stijging is met 12% het grootst bij de fysieke boekwinkels, maar ook online werden 7% meer van dit type Nederlandstalige boeken verkocht. De verkoop van Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie tijdens de Boekenweek 2024 is door deze stijging nagenoeg gelijk aan de laatste Boekenweek van voor de coronacrisis in 2019. 

Ook de gemiddelde weekafzet van Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie kreeg een impuls tijdens de Boekenweek 2024, deze ligt namelijk 15% hoger dan tijdens een gemiddelde week in de afgelopen 12 maanden. Afgelopen januari rapporteerde KVB Boekwerk nog dat de afzet van Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie een dalende trend vertoonde. 

Eveline Aendekerk, directeur CPNB: ‘Ik ben blij met de flinke afzetstijging van Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie. Dit is precies waarom we de Boekenweek organiseren! Juist dit type Nederlandstalige boeken heeft een boost als deze nodig en moet profiteren van de campagne. We blikken dan ook terug op een geslaagde Boekenweek. De lange rijen voor de schrijversoptredens van onder meer de familie Chabot vielen op, maar ook de opmars van Nederlandse literatuur in De Bestseller 60. Het is mooi om te zien hoe we als collectief boekenvak de kracht van de Boekenweek dit jaar hebben versterkt met extra partners, door media-inkoop op elkaar af te stemmen en door meer ‘stopkracht’ aan de campagne toe te voegen. Met vereende kracht hebben we zo meer mensen de boekhandel in weten te trekken.’

Volgend Artikel

Boekenweek van Jongeren met Astrid Boonstoppel, Michel van Egmond en Sholeh Rezazadeh

img img

Blijf op de hoogte
van het laatste nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief

img