Werken in het hart van het boekenvak?

Bekijk onze vacatures img

CPNB nieuwe eigenaar Hebban

Geschreven doorJob Jan Altena

img Terug naar overzicht

Kleine Aap verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2026
img

Statement tegen lastercampagne kinderboeken
img

Stichting CPNB neemt lezerscommunity Hebban.nl over. Een jaar intensief samenwerken is zo goed bevallen dat beide partijen de overname als de beste volgende stap zien in de groei en ontwikkeling van het lezersplatform. Met Hebban.nl, dat in korte tijd al veel lezers aan zich heeft weten te binden, als onderdeel van de CPNB kan het boekenvak de Nederlandse lezer nog beter bereiken en inspireren om meer boeken te lezen en te kopen dan wel te lenen. 

Krachten gebundeld
Hebban.nl is opgericht met als doel lezers méér, leuker én beter te laten lezen en doet dit door lezers te inspireren en te helpen bij hun boekenkeuze. Dat sluit naadloos aan bij de missie van stichting CPNB om meer Nederlanders een boek te laten lezen. De lezerscommunity speelt dan ook een belangrijke rol in de reeds ingezette strategie ‘de lezer centraal’ die de basis is van de leesbevorderende merken van de CPNB, zoals de Boekenweek, Kinderboekenweek, Zomerlezen en Nederland Leest. Bij deze campagnes gaan CPNB en Hebban.nl extra acties en content aanbieden, inspirerende leesclubs en reading challenges spelen daarbij een grote rol. In eerste instantie blijft Hebban.nl een losstaand onderdeel en wordt er gezamenlijk gekeken hoe het lezersplatform nog meer kan aansluiten bij de CPNB.

Lezers online inspireren

Hebban.nl is opgericht met als doel lezers méér, leuker én beter te laten lezen en doet dit door lezers te inspireren en te helpen bij hun boekenkeuze. Het lezersplatform organiseert online leesclubs, reading challenges, boeken- en cadeautippers en verschillende prijzen, zoals de Hebban Debuutprijs en Hebban Boek van het Jaar. De site telt inmiddels meer dan 200.000 leden. Bezoekers van de site worden dagelijks voorzien van het laatste boekennieuws, interviews met auteurs en boekrecensies door zowel recensenten als leden van het platform. Met de lezerscommunity Hebban.nl vergroot de CPNB niet alleen het online bereik van lezers, maar haalt het ook de expertise in huis van de ervaren Hebban Crew.

Eveline Aendekerk, directeur stichting CPNB: ‘Ik heel blij dat Cees Wessels, de vorige eigenaar, de CPNB heeft gekozen als nieuw huis voor Hebban.nl. Ik ben er van overtuigd dat het hele boekenvak daar veel plezier aan gaat beleven. In een korte tijd heeft Hebban.nl zich kunnen ontwikkelen tot het belangrijkste online lezersplatform van Nederland. Zij hebben ongelooflijk veel kennis opgebouwd in het online bereiken van lezers. Hebban.nl inspireert lezers en helpt ze te kiezen tussen al die mooie boeken die worden uitgegeven. Door de verschillende initiatieven van Hebban lezen, kopen en lenen consumenten meer boeken. Een grote onafhankelijke online lezerscommunity biedt het collectieve boekenvak talloze mogelijkheden om boeken extra onder de aandacht te brengen bij (en door) lezers.’

Sander Verheijen, general manager en hoofdredacteur Hebban.nl: ‘2020 was een leerzaam en inspirerend jaar op allerlei vlakken. De succesvolle samenwerking met de CPNB heeft ervoor gezorgd dat veel meer lezers en lezers in spe de weg naar Hebban.nl hebben weten te vinden en dat we fijner hebben kunnen samenwerken met uitgevers, boekverkopers en bibliotheken. Door deze overname door de CPNB kunnen we onze krachten nog beter bundelen en het boekenvak verder versterken.’ 

Wat betekent de overname concreet?

Binnen de bestaande leesbevorderende campagnes zoals de Boekenweek, Kinderboekenweek, De Nationale Voorleesdagen en Nederland Leest gaat de CPNB samen met Hebban.nl extra acties en content aanbieden. Inspirerende leesclubs en reading challenges spelen daarbij een grote rol.

Lees hier de Hebban Factsheet (PDF)

Volgend Artikel

Tekenaar Dick Bruna overleden

img img

Blijf op de hoogte
van het laatste nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief

img