Werken in het hart van het boekenvak?

Bekijk onze vacatures img

Marjon Hoffman en Odido brengen gratis kinderboek uit om kinderen meer te laten lezen

Geschreven doorJob Jan Altena

img Terug naar overzicht

Thomas van Grinsven & Rutger Vink en Kevin Hassing winnen de Kinderjury 2024
img

21% btw, een waardeloos idee!
img
De leestijd van kinderen op de basisschool neemt drastisch af naarmate ze ouder worden, blijkt uit onderzoek*. Tegelijkertijd neemt de schermtijd toe. Om scholieren vooral te stimuleren meer boeken te lezen en hun telefoon vaker weg te leggen, komt Odido met ‘Het Telefoonboekje’. Het verhaal komt van de succesvolle kinderboekenschrijver Marjon Hoffman, onder andere bekend van de populaire reeks ‘De Regels van Floor’. ‘Het Telefoonboekje’ wordt vanaf vandaag door Odido met steun van CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) gratis aangeboden aan basisscholen in Nederland.
Leesboek in vorm van telefoon en WhatsApp-gesprekken

Speciaal voor basisschoolleerlingen van groep 6 tot en met 8 ontwikkelde Odido het eerste leesboek in de vorm van een telefoon. Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd een smartphone en deze is al ruim vóór de brugklas niet meer weg te denken uit hun leven. Driekwart van de Nederlandse kinderen tussen de zeven en twaalf jaar gebruikt een smartphone, volgens de Monitor Mediagebruik. Een van de schaduwzijden van de populariteit van de smartphone is dat schermgebruik stijgt als de kinderen ouder worden. Met het stijgen van de schermtijd daalt ook de leesvaardigheid en leestijd. Van de zevenjarigen leest 68% vrijwel dagelijks buiten schooltijd een boek. Aan het eind van de basisschool is dat met de helft gedaald (naar 35%)*.

Odido wil met ‘Het Telefoonboekje’ basisschoolleerlingen stimuleren hun smartphone af en toe weg te leggen en in te wisselen voor een boek. Het verhaal van succesvol kinderboekenschrijver Marjon Hoffman richt zich op een groep vrienden in de brugklas en volgt hun WhatsApp-gesprekken. Vandaag overhandigde Marjon Hoffman de eerste exemplaren van haar nieuwe boek aan groep 7 van basisschool Tweemaster Holleblok in Huizen. In elk vakje van de telefoonzak van de klas zat een exemplaar van het boekje. Zo konden de kinderen gemakkelijk hun smartphone inwisselen voor ‘Het Telefoonboekje’.

Marjon Hoffman: “Ik heb het verhaal voor ‘Het Telefoonboekje’ geschreven, zoals ik altijd voor mijn doelgroep schrijf: realistisch, maar wel doorspekt met humor omdat dit een manier is om kinderen aan het lezen te krijgen. Door de tekst in de vorm van appjes te gieten en het boekje het gevoel heeft van een smartphone hoop ik dat de kinderen het zo leuk vinden om te lezen, dat ze hun echte smartphone even laten liggen.”

Synopsis

In Het Telefoonboekje volgen we het komische avontuur van Sam, die door zijn vervelende kleine zusje in de problemen komt. Via app gesprekken lezen we hoe de problemen steeds erger worden. We leren ook de vrienden van Sam kennen: Yous, die nooit een goede oplossing bedenkt, Thijs die altijd wel een oplossing bedenkt, maar nooit online is en Donny die alles wat hij op straat vindt meteen in z’n mond stopt om te proeven of het wel echt eetbaar is. Daar heeft Sam niet heel veel aan. Gelukkig heeft ie ook een crush, Jamilla. Kan zij hem wel helpen?

Het Telefoonboekje is via de website odido.nl/hettelefoonboekje gratis aan te vragen door basisscholen in Nederland.

‘Soms even niet’

Smartphones en toegang tot internet kennen eindeloos veel voordelen, maar de technologie kent ook nadelen. Odido neemt daarom al langer verantwoordelijkheid om bewuster om te gaan met telefoons zoals de introductie van Schermvrijdag binnen de samenwerking met NOC*NSF. Een dag waarop scholieren onder de noemer ‘soms even niet’ worden uitgedaagd twee uur lang het scherm te laten liggen en te gaan sporten. Daarnaast werkt Odido ook samen met de bedenkers van de Feelee app: GreenBerry en Garage2020. Met de Feelee app krijgen jongeren inzicht in hun eigen emoties, om zo mentaal sterker te worden.

Tisha van Lammeren, Chief Commercial Officer bij Odido: “We zijn bij Odido groot fan van technologie en de ongekende mogelijkheden daarvan. Het mag niet zo zijn dat het gebruik van technologie ten koste gaat van belangrijke vaardigheden die zorgen voor sociale verbinding en die grote invloed hebben op ons leven. Om ook de jongste generaties met verbeelding, verhalen en de wereld van boeken op te laten groeien, zetten wij ons als bedrijf graag in om de leesvaardigheid van kinderen op peil te houden. We zijn dan ook trots dat deze actie wordt ondersteund door de CPNB.”

Odido en de CPNB

Het eerste leesboek in de vorm van een smartphone wordt gesteund door de CPNB, onder andere bekend als organisator van de Kinderboekenweek. Deze stichting gelooft dat lezen het leven van mens en maatschappij verrijkt en verbindt mensen met boeken. Daarom omarmt ze dan ook de introductie van ‘Het Telefoonboekje’ voor het bevorderen van lezen op de basisschool. Naast dit initiatief ondersteunt Odido later dit jaar de bibliotheekcampagne ‘Heel Nederland Leest’ van de CPNB.

Eveline Aendekerk, directeur CPNB, is blij met de samenwerking: “Leesvaardigheid op jonge leeftijd kan een enorm verschil maken. Eén van de belangrijkste barrières bij het lezen is afleiding door andere zaken, waaronder vooral de smartphone. De oproep van Odido de telefoon weg te leggen en te gaan lezen juichen we dan ook toe. Het Telefoonboekje gaat daar zeker bij helpen. We zijn blij dat Odido haar oproep extra kracht bijzet door het steunen van de bibliotheekcampagne Heel Nederland Leest.”

* Bronnen:
Monitor de Bibliotheek op school basisonderwijs, 2020; Monitor de Bibliotheek op school voortgezet onderwijs, 2020.
PISA-2018 (Leestijd daalt met leeftijd – Stichting Lezen)Gubbels, Van Langen, Maassen, & Meelissen, 2019.
Monitor Mediagebruik Nederlands Jeugdinstituut.

Volgend Artikel

Gouden Boek voor Bobbi op het potje en Bobbi wordt grote broer

img img

Blijf op de hoogte
van het laatste nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief

img