Met Heel Nederland Leest wordt Nederland één grote leesclub
Geschreven doorMaud Aarsen
Kleine Aap verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2026
Statement tegen lastercampagne kinderboeken
Samen een goed boek lezen brengt gesprekken op gang en verbindt mensen met elkaar. Daar draait Nederland Leest om, de campagne die sinds 2006 bestaat en waarbij de Bibliotheek in de maand november een boek cadeau geeft en activiteiten rond het boek organiseert. Vanaf dit jaar pakken we Nederland Leest nog groter aan: het geschenkboek is namelijk voor iedereen op te halen, ook als je nog geen lid bent van de bibliotheek.

Met de vernieuwde campagne Heel Nederland Leest wordt Nederland één grote leesclub. Zo leest heel Nederland in november hetzelfde boek. Lezers worden uiteindelijk het meest geïnspireerd door andere lezers en als iedereen hetzelfde boek leest, wil je dat niet missen.
Marion Boxum, hoofd campagnes volwassenen CPNB: “Met Heel Nederland Leest luisteren we naar de signalen vanuit de bibliotheken en de consument: we gaan terug naar de essentie van de campagne. Door één boek centraal te zetten en dit niet meer aan een thema te koppelen. En dit boek voor iedereen beschikbaar te maken zodat Nederland Leest echt Heel Nederland Leest wordt. Eén grote leesclub.”
Komend najaar is Sonny Boy van Annejet van der Zijl het boek voor Heel Nederland Leest en Het Pungelhuis van Annet Huizing het boek voor Heel Nederland Leest Junior. Dit laatste boek blijft op dezelfde manier verspreid worden, via deelnemende scholen aan basisleerlingen van groep 7 en 8 en aan leerlingen van klas 1 en 2 van het vmbo.
Heel Nederland Leest is gebaseerd op One City, One Book dat in 1998 in Seattle begon en inmiddels wereldwijd in allerlei vormen navolging heeft gekregen. Sinds 2006 organiseert de CPNB de campagne. In de afgelopen jaren stonden onder andere Twee vrouwen van Harry Mulisch, Oeroeg van Hella S. Haasse, Het leven is vurrukkulluk van Remco Campert, De wandelaar van Adriaan van Dis en Mevrouw mijn moeder van Yvonne Keuls centraal.
Lees het interview met Marion Boxum en Miranda de Jong (Probiblio) over de nieuwe insteek van de campagne hier.