Positieve trend Kinderboekenweek zet door
Geschreven doorRozemarijn Visser
Kleine Aap verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2026
Statement tegen lastercampagne kinderboeken
De markttrend over de langere termijn is positief voor de Kinderboekenweek. Jaar op jaar neemt de afzet toe. Ten opzichte van 2019, 2020 en 2021 is de afzet Nederlandstalige kinderboeken tijdens de campagneperiode van dit jaar gestegen. In vergelijking met pre-coronajaar 2019 ligt de afzet 14% hoger en in vergelijking met 2020 en 2021 respectievelijk 5% en 1% hoger. Ten opzicht van 2022 zien we een daling van 9%. Dat jaar, waarin de Waanzinnige boomhutverhalen van Andy Griffiths en Terry Denton door de boekhandels werd weggegeven als Kinderboekenweekgeschenk, was een uitschieter.

Eveline Aendekerk, CPNB-directeur: ‘We kijken samen met het vak tevreden terug op de afgelopen Kinderboekenweek. Met Sanne Rooseboom als auteur van het Kinderboekenweekgeschenk en Yvonne Jagtenberg als maker van het Prentenboek van de Kinderboekenweek hadden we twee geweldige en enthousiaste ambassadeurs. De afzetcijfers zijn goed en tijdens de campagne was het feest in de boekhandels en de bibliotheken. Maar ook daarbuiten was het feest, met dank aan al die basisscholen en onze partners die volop meededen. Ouders en kinderen kunnen de Kinderboekenweek dit jaar eigenlijk niet gemist hebben.’
Voor een verdiepende analyse over o.a. de verschillen tussen fysieke winkels en e-commerce, zie ook het dashboard Kinderboekenweek 2023 van KVB Boekwerk. De gemiddelde weekafzet steeg tijdens Kinderboekenweek met bijna 80% ten opzichte van de weekafzet in de maand ervoor. Vorig jaar was dat 85%. Over het algemeen doen Nederlandstalige kinderboeken het dit jaar iets beter dan in 2022. Er is een afzetstijging van 2% ten opzichte van vorig jaar.
De oplage van het Prentenboek van de Kinderboekenweek, Mijn huis is jouw huis van Yvonne Jagtenberg, was dit jaar 31.049. De oplage van alle edities van het Kinderboekenweekgeschenk (inclusief grootlettereditie), Ravi en de laatste magie van Sanne Rooseboom, was dit jaar 323.054.
Impact op koopgedrag
Ook dit jaar deed Stichting CPNB consumentenonderzoek om te bepalen wat de impact is van de Kinderboekenweek. Zeven op de tien ouders/verzorgers die kinderen hebben in de leeftijd 4 tot en met 12 jaar hebben iets gezien van de campagne-editie Kinderboekenweek 2023. Twee op de vijf ouders/verzorgers van die groep geeft aan een boek in huis te hebben gehaald naar aanleiding van de Kinderboekenweek.