Werken in het hart van het boekenvak?

Bekijk onze vacatures img

Thomas van Grinsven & Rutger Vink en Kevin Hassing winnen de Kinderjury 2024

Geschreven doorRozemarijn Visser

img Terug naar overzicht

Shortlist Hebban Debuutprijs 2024 bekend
img

Zomer start met gratis boek van Suzanne Vermeer in de boekhandel
img
Thomas van Grinsven en Rutger Vink hebben met hun boek De avonturen van Rutger, Thomas en Paco Het Pretpark met illustraties van Sabine van der Stadt (Billy Bones) de Kinderjury 2024 gewonnen in de leeftijdscategorie 6 t/m 9 jaar. In de categorie 10 t/m 12 jaar wint Kevin Hassing met zijn boek Mus en kapitein Kwaadbaard en de wraak van de furie met illustraties van Linde Faas (Luitingh-Sijthoff). Het is voor Van Grinsven en Vink én voor Hassing de derde keer op rij dat ze deze belangrijkste publieksprijs voor kinderboeken winnen. Er kwamen dit jaar 40.000 stemmen binnen. 

Rechtenvrije foto door Jelmer de Haas

 

Bij de feestelijke uitreiking in theater DE KOM waren 150 leerlingen van scholen in de omgeving aanwezig. Via de website van Kidsweek, onderdeel van DPG Media, keken klassen uit het hele land live mee met de bekendmaking van de winnaars. Rachel Rosier, bekend van ZAPP, presenteerde de uitreiking. BiebBoy Joran deed samen het Kinderboeken Leesteam het onderzoek naar hoe je het lekkerst leest nog eens dunnetjes over. Net als bij de start van de Stemweken testten kinderen of lezen in een bubbelbad, op een discovloer, tijdens het yogaën of op je kop aan een rekstok fijn is. De genomineerde auteurs beantwoordden op het podium vragen van kinderen.  

Over Thomas van Grinsven en Rutger Vink

YouTubers Rutger Vink (Furtjuh) en Thomas van Grinsven (Gewoon Thomas) zijn met hun YouTube-kanaal een begrip. Samen hebben ze meer dan twee miljoen abonnees. Met hun hond Paco vormen ze een liefdevol gezin. Op hun kanalen maken ze al jarenlang familievriendelijke content met grappige en originele challenges. De boeken van Rutger en Thomas waren de bestverkochte kinderboeken van 2022 en 2023. Hun boeken wonnen al twee keer eerder de Kinderjury in de leeftijdscategorie 6 t/m 9 jaar: De Magische Halsband won de prijs in 2022 en De Tijdmachine in 2023. 

Over Kevin Hassing

Kevin Hassing (1984) is o.a. bekend van de serie Mus & kapitein Kwaadbaard. Zijn avonturen over het stoere weesmeisje en haar piratenvrienden zijn lovend ontvangen en met zijn inzet als leesbevorderaar, heeft hij binnen korte tijd veel fans vergaard. Het eerste deel over Mus, De 5 slangen, werd genomineerd voor de Hotze de Roosprijs en stond op de Kinderjury Tiplijst 2021. Daarna volgden De koers naar de Kraken, bekroond met de Kinderjury 2022, en De Amorfe, bekroond met de Kinderjury 2023. De wraak van de furie verscheen in datzelfde jaar. In september zal het vijfde en laatste deel van de serie verschijnen. 

Genomineerden

In de categorie 6-9 jaar waren dit jaar naast De avonturen van Rutger, Thomas en Paco – Het Pretpark de volgende boeken genomineerd: De Zoete Zusjes lossen het op van Hanneke de Zoete, met illustraties van Iris Boter (Kosmos Uitgevers) en Rik en Jesper maken er een zooitje van van Rik Kleeven en Jesper Weijs, met illustraties van Tamara Boon (Kosmos Uitgevers). In de categorie 10-12 jaar waren Dagboek van een muts: Droomreis Parijs?! van Rachel Renée Russell, met illustraties van Nikki Russell (De Fontein) en Het leven van een Loser: Het dak eraf van Jeff Kinney (De Fontein) genomineerd naast het vierde deel van Mus en kapitein Kwaadbaard.  

De Kinderjury, dat ben jij!

Alle kinderen in Nederland van 6 t/m 12 jaar vormen samen de Kinderjury. Zij bepalen met elkaar welke titels de belangrijkste publieksprijs voor kinderboeken krijgen. Alle kinderboeken uit 2023 maakten kans om te winnen. De Kinderjury is de enige prijs voor kinderboeken helemaal door kinderen zelf bepaald. Sinds 1988 wordt de prijs jaarlijks uitgereikt in twee categorieën: 6 t/m 9 jaar en 10 t/m 12 jaar. De Kinderjury stimuleert dat kinderen zelf kiezen, samen lezen en met elkaar over boeken praten.  

DPG Media is partner van de Kinderjury. Via haar titels inspireert DPG Media kinderen en hun (groot)ouders om (samen) te lezen en motiveert zij lezers om te stemmen op hun favoriete boek. Het mediabedrijf doet dit in titels als Tina, Donald Duck, Kidsweek, Libelle en AD en de regionale nieuwstitels. 

Volgend Artikel

100.000 handtekeningen voor boekenpetitie.nl

img img

Blijf op de hoogte
van het laatste nieuws

Meld je aan voor de nieuwsbrief

img