TUI sponsor van de Spannende Boeken Weken
Kleine Aap verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2026
Statement tegen lastercampagne kinderboeken

TUI en CPNB hebben elkaar gevonden in een gezamenlijke missie: lezen bevorderen en ontspanning vergroten. TUI verzorgt voor vele Nederlanders een vakantie en gelooft dat het lezen van boeken extra ontspanning biedt. De CPNB wil van Nederland het meest boekbelezen land ter wereld te maken, daar gaat TUI nu bij helpen.
Onder het motto: “je vakantie begint met boeken” zal TUI tijdens de Spannende Boeken Weken (van 6 t/m 24 juni) het lezen van boeken gaan stimuleren, want de vakantie is het uitgelezen moment om te ontsnappen en ontspannen met een boek. De vakantie is voor 40% van de Nederlanders het moment om méér boeken te lezen dan normaal. Gemiddeld nemen we zo’n zes boeken mee op reis. Spanning is het meest gelezen genre en in aanloop naar de zomervakantie zorgen spannende boeken voor 37% van de totale omzet uit verkopen van fictie (bron: KVB-SMB/GfK). Wie bij TUI zijn reis boekt zal dus nog meer van zijn vakantie genieten, dankzij onder andere boekentips en exclusieve acties.
Monique van Loon ( Teamlead Branding & Campaign) TUI: “Bijna iedereen kent de uitspraak ‘hoe was je vakantie? Heel fijn, ik heb wel 4 boeken gelezen.’ Het is wetenschappelijk bewezen dat het lezen van boeken een van de beste manieren is om compleet te ontspannen. Dat geldt ook voor op vakantie gaan. Voor ons is lezen en vakantie dus een perfecte combinatie. Op vakantie kun je ontdekken, genieten en relaxen. Boeken lezen draagt absoluut bij aan het vakantiegevoel.”
Annette Reijersen van Buuren (Manager Merk, Marketing & Communicatie) CPNB: “Wij zijn zeer enthousiast over deze waardevolle samenwerking. Met diverse campagnes zoals de Spannende Boeken Weken willen wij het lezen van boeken bevorderen en kinderen en volwassenen naar de boekwinkel en bibliotheek brengen. Op vakantie worden heel veel boeken gelezen. Dit is het uitgelezen moment om te ervaren wat een boek allemaal kan doen. Samen met TUI kunnen wij dit nog meer Nederlanders laten ervaren. Je vakantie begint tenslotte met boeken.”
TUI
Reisorganisatie TUI Nederland opereert onder de reismerken TUI en Kras. Naast een eigen luchtvaartmaatschappij, TUI fly, heeft TUI 130 eigen reisbureaus en 110 mobiele reisadviseurs. TUI verzorgt jaarlijks voor 1,8 miljoen reizigers een vakantie en is daarmee in Nederland marktleider op het gebied van georganiseerde vakanties. Kijk voor meer informatie op: www.tui.nl/corporate/over-tui-nederland.html
TUI Nederland is onderdeel van de internationale TUI Group. Het hoofdkantoor van TUI Group is gevestigd in Hannover. Binnen TUI Group werken ruim 150 reisorganisaties in twintig landen samen onder de naam TUI.
Stichting CPNB
De CPNB is het marketing- en communicatiebureau van de Nederlandse boekenbranche. CPNB staat voor Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. De CPNB organiseert de grote leesbevorderingscampagnes, evenementen en PR rondom het boek en auteurs. Van het meest begeerde bal ter wereld, het Boekenbal, tot het grootste familie-evenement van Nederland, de Kinderboekenweek. Het bereik van de campagnes is enorm. En dat willen we graag zo houden. Sterker nog, we willen meer. Onze missie is namelijk Nederland het meest boekbelezen land ter wereld maken. Van jong tot oud is het lezen van boeken van groot belang. Boeken zorgen voor ontspanning, maar tegelijkertijd ook voor inspiratie en verrijking van de lezer. Ons motto is niet voor niets: een boek kan zoveel doen!